Khamis, 1 Mac 2012

Post.. Post.. Post.. Apa Yang Ingin Aku Post Kan?


Sebenarnya aku menulis blog ini hanyalah sekadar memenuhi masa lapang aku sahaja, dan juga aku jadikannya sebagai hobi sahaja. Pernah juga aku terdengar bahawa dengan menulis  blog ini kita juga boleh mendapatkan pendapatan. Ada juga yang menjadikan penulisan blog ini sebagai mata pencarian utama mereka. Bukan mudah bagi aku ingin menggunakan blog ini sebagai mata pencarian utama, kerana aku bukanlah seorang yang pandai bermadah mahupun bukan seorang penulis yang baik. Kerana background aku adalah dalam bahagian kejuruteraan. Jika ingin menulis blog dalam bidang tersebut, aku juga bukan seorang yang punya pengetahuan yang tinggi dalam bidang yang aku ceburi ini.

Pada hakikatnya aku punya perasaan cemburu terhadap blog orang lain yang mampu menarik pengunjung yang ramai kadang-kadang punya ratusan pengunjung. Puas aku fikirkan apakah cara yang terbaik, pernah juga aku kunjungi beberapa blog yang memberikan panduan bagaimana ingin meningkatkan kunjungan dari pembaca atau pelayar internet. Tapi perkara tersebut seperti agak sukar juga ingin dilakukan. Tetapi bak pepatah melayu pernah mengatakan "Hendak Seribu Daya". Aku cuba perbaiki kekurangan di dalam blog aku ini.


Dalam aku melayari beberapa blog, dapat aku simpulkan apakah bahan-bahan yang perlu aku letakkan agar ramai pengunjung datang melawat  blog aku ini. Tetapi jika difikirkan tentang undang-undang pula menjadikan perkara yang aku lakukan itu satu kesalahan dan boleh dikenakan tindakan undang-undang. Terdapat juga blog yang terlalu memberikan pendapat yang secara terbuka tanpa memikirkan sensitiviti orang lain, walaupun bebas mengemukakan pendapat tetapi harus juga menjaga sensitiviti itu agar tidak terjadinya sesuatu yang buruk dan akan memudaratkan negara.

Kerana, ada beberapa blog yang aku baca, secara terang-terangan meluahkan perkara yang sememangnya terlalu menyentuh dan boleh meningkatkan tahap kemarahan kepada orang lain. Dan aku juga terasa ingin marah juga apabila aku membacanya. Mungkin pada awal penulisan aku dahulu, terdapat beberapa post  aku yang terlalu mengikut perasaan aku, dan aku secara terang-terangan post kan perkara yang tidak seharusnya aku letakkan di sini. Dan sekarang aku sedari bahawa dengan meletakkan perkara yang agak peribadi boleh membahayakan diri aku sendiri menyebabkan aku lebih berhati-hati dalam memaparkan cerita-cerita yang aku ingin letakkan.


 Walaupun aku tidak punya ramai pengunjung, tetapi aku sedari bahawa aku punya pengunjung tetap yang sentiasa mengunjungi blog aku ini. Terima Kasih atas kunjungan anda. Aku harapkan, ada pengunjung-pengunjung yang memberikan comment  yang mungkin aku boleh gunakan untuk mempertingkatkan lagi kualiti penulisan aku ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...