Sunday, February 20, 2011

Thank You


Terima kasih aku ucapkan kepada semua yang telah melawat blog aku yang tidak seberapa ini, dan pada mereka yang telah meninggalkan pesan di kotak chat, aku telah melawat blog-blog anda. Ada yang telah aku menjadi follower mereka, dan pada yang belum aku akan lakukan sedemikian juga.

Terima kasih juga kerana bagi support dan kata yang memberangsangkan untuk aku terus menulis lagi. thanks and thanks and thanks all.

Mereka.


Aku mendapati ada beberpa blog yang sengaja menguji tahap kesabaran orang lain. Di mana mereka secara sengaja mengutuk dan mencaci orang lain. Tidakkah beliau sedar bahawa setiap yang diciptakan Nya mempunyai kebaikan dan juga keburukan, ada kelebihan dan juga kekurangan.

Mengapa Dia mencipta makhluk serta hambanya sedemikian rupa? Sebenarnya Dia menyuruh kita berfikir dan bersyukur dengan segala pemberiannya, jadikan ikhtibar untuk memperbaiki diri sendiri, bukan mengutuk mencaci sifat kekurangan orang lain.

Sejenak aku terfikir, adakan beliau telah cukup sempurna untuk mencaci orang lain. Adakah dia cukup bagus SIKAPnya di dunia ini sehingga terang-terangan mengumpat orang lain di dalam blog?

Tidakkah dia juga sedar hukumnya mengaibkan orang lain, aku sedar bahawa blog dia itu mendapat sambutan di seluruh dunia. Tidakkah dia terfikir bahawa dengan apa yang beliau itu mungkin akan menjatuhkan air muka orang yang terlibat secara langsung dan secara terang-terangan diperkatakan dalam blog beliau.

Pada awal dahulu, aku juga pernah terkena perkara ini. Secara sengaja diletakkan gambar aku di dalam blog seseorang. Dengan tidak meminta izin dahulu diletakkan gambar tersebut. Walaupun gambar itu diletakkan di dalam account tetapi bukan seharusnya ia dijaja seluruh dunia. Perkara itu akan menjejaskan pekerjaan aku. Pada asalnya aku tidak sedar akan perkara itu. Tetapi setelah aku selidik dan memahami apa keburukannya jika aku secara menyerlah membawa segala kehidupan aku di dalam blog ini, kelak akan memusnahkan kerjaya aku.

Aku sekadar berkongsi apa yang ada di dalam hati aku. Tidak elok bagi kita mengaibkan seseorang itu walaupun kita tidak menyukai mereka. Mungkin dia belum terkana mungkin. Seharusnya kita ada sikap menghormati orang lain.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...