Saturday, February 12, 2011

Gambar Sekita Banjir Febuary 2011

Lori yang rosak semasa cuba mengharung air, dan terperangkap di dalam banjir selama satu minggu.



malam ketika menjemput adik aku. keesokan harinya tempat aku berdiri ini ketinggian air separas dada.



Ladang ternakan itik yang musnah, tidak pasti ke mana itik-itik itu telah pergi.




Terputus hubungan. jalan yang sering aku lalui untuk ke pejabat. Mengambil masa dalam seminggu untuk surut sepenuhnya.



dalam perjalanan menuju ke kereta aku selepas menjemput adik aku, menaiki kereta semula dengan keadaan seluar yang lencun. habis seat kereta aku lembap dua hari, dan nasib baik tidak berbau setelah kering.




kasihan tuan tilam ini yang mencari selama seminggu di mana letaknya tilam beliau, rupanya di atas jalan.






tokeh-tokeh kedai mengalami kerugian yang banyak.



Dua buah van yang mati di dalam air dan terpaksa ditolak oleh beberapa orang pemuda.


keadaan jalan raya di kampung aku yang ditenggelami banjir.

Banjir





Seperti yang aku khabarkan sebelum ini, sebelum aku mendaki ke tanah tinggi a.k.a Cameron Highland. Berlakunya banjir pada 30 Febuary 2011. Pertama kali aku menghadapi banjir, iaitu aku terpaksa mengharung banjir separas pinggang untuk menjemput adik aku yang berada di Segamat.






Apa yang menjadi kenangan bagi aku pada malam itu adalah kerana menharung banjir tersebut dengan arus yang deras, terdapat sebiji Hoda Civic yang telah terapung seperti bot, dan sebuah lagi tidak dapat aku kenal pasti modelnya. Kelihatan seorang lelaki cina yang mengharung banjir bersama payungnya, dan beberapa orang yang ingin bersiar di dalam banjir itu.




Satu lagi kenangan adalah, Kereta Pesona aku yang hanya baharu dipakai empat bulan telah mengharung banjir sedalam paras lutut. Jika aku tidak harung banjir tersebut sudah pasti aku juga akan ditempatkan di pusat penempatan banjir, dan tidak pasti hanyut ke mana kereta kesayangan aku itu.





Difahamkan bahawa banjir pada tahun ini adalah lebih buruk berbanding yang berlaku pada tahun 2006. Memang menjadi satu kenangan bagi aku, dan sudah pasti tidak akan aku ulang perkara ini. Biar menjadi kenangan dan menjadi panduan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...