Saturday, June 26, 2010

Buat Sham

salam semua, hari ini 26 june, maka meningkatlah ke satu tangga umur bagi sahabat aku fitri a.k.a sham morefist. kepada sahabat aku ini, "HAPPY BIRTHDAY" aku doakan agar kau dipanjangkan usia, mendapat rezki yang elok dari Nya, (dimurahkan rezki), diberi kebahagiaan dalam hidup, dan dapat mencapai apa yang diingini.


sepanjang persahabatan aku dengan dia banyak yang telah kami lalui, kekadang aku terasa seperti menyusahkan dia sahaja, dan ada satu perkara ini aku tidak settle lagi. risau gak kalau dia marah-marah. aku akan jelas kan sham,


aku ambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih atas pertolongan dan apa jua yang telah kau lakuka untuk aku, teringat semasa aku masih bekerja di Puchong dahulu. macam yang telah dia tolong. menjadi pendengar kepada masalah aku juga. membazirkan masa untuk mendengarnya, untuk menjadi pendengar dan pemberi nasihat bukan satu perkara yang muda, terima kasih atas support yang telah diberikan.

Thursday, June 17, 2010

Just Wright





Sebenarnya Leslie Wright (Queen Latifah) adalah seorang wanita yang tak bisa berpura-pura. Ia selalu mengungkapkan apa yang ada di dalam hatinya tanpa ragu-ragu. Tapi kali ini Leslie menghadapi masalah besar. Ia ingin mengungkapkan apa yang ia rasakan namun di saat yang sama ia juga tak ingin menyakiti perasaan sahabat karibnya.

Suatu ketika, Leslie mendapat kesempatan yang tak mungkin datang dua kali. Ia diminta menjadi terapis dari Scott McKnight (Common), bintang NBA All-Star. Awalnya semua berjalan baik-baik saja namun masalah mulai timbul ketika Leslie mulai jatuh hati pada Scott. Kini, semula yang awalnya jadi jalan mulus buat karier Leslie malah jadi perang batin yang menyiksa Leslie.

Bagaimana tidak. Leslie tak mungkin mendekati Scott karena sepertinya bintang NBA ini terpikat pada Morgan Alexander (Paula Patton), sahabat baik Leslie sejak kecil. Leslie tak bisa mendapatkan semuanya. Ia harus memilih antara menjadi sahabat baik selamanya atau merebut hati Scott

Letters To Juliet


Membaca surat yang ditujukan untuk orang lain dan bahkan membalasnya barangkali adalah sebuah tindakan yang tidak terpuji. Apalagi jika sampai surat balasan ini malah membuat si pengirim surat harus menempuh perjalanan jauh demi menghidupkan api asmara yang sempat lama padam. Tapi itulah justru yang terjadi pada seorang wanita berkebangsaan Amerika (Amanda Seyfried) yang sedang berlibur di Italia.

Wanita asal Amerika ini datang ke Italia bersama kekasihnya yang diperankan oleh Gael GarcĂ­a Bernal. Setibanya di Italia, sepasang kekasih ini menerima sebuah surat yang ditulis berpuluh tahun sebelumnya. Surat itu sebenarnya ditujukan pada Juliet Capulet (tokoh dalam kisah Romeo dan Juliet) yang isinya meminta saran mengenai hubungan asmara.

Konon wanita tua yang diperankan oleh Vanessa Redgrave ini sempat berwisata ke Italia dan bertemu seorang pria tampan yang memikat hatinya. Meski kejadian itu telah lewat berpuluh tahun namun wanita ini sepertinya belum bisa melupakan kenangan sekejap itu. Karena terharu pada kisah wanita ini, sepasang kekasih tadi lantas berusaha mencari pria muda yang telah memikat hati si wanita yang kini tengah menunggu kepastian ini.

Lagenda Budak Setan




Kasyah bersama rakan sekumpulannya, Sapi, Man dan Cin Cai merupakan pelajar nakal yang sering membuat onar dan terkenal kerana sering dikenakan tindakan disiplin. Mereka juga melabelkan kumpulan mereka sebagai anti perempuan. Namun, sikap dan kenakalan Kasyah berubah dengan kemunculan pelajar baru, Ayu. Ayu telah benar – benar menambat hati dan perasaan Kasyah, membuat dia jatuh cinta. Ayu mencabar Kasyah untuk berubah dan sebagai syarat untuk dia menerima Kasyah. Episod baru hidup Kasyah pun bermula.

Tiba masanya Kasyah perlu melakukan tugasan kajian tesisnya ke pedalaman. Kasyah berpisah sementara dengan Ayu. Azmi yang pernah mengecewakan Ayu, kini muncul kembali menagih cinta dari Ayu. Azmi hampa bilamana Ayu menolak permintaannya itu. Melalui ibu Ayu, Mak Leha, Azmi merencanakan sesuatu untuk membolehkannya bernikah dengan Ayu. Melalui perancangan Azmi, Mak Leha berpura sakit jantung dan tidak boleh kerisauan. Ayu yang serba salah terpaksa menerima Azmi dalam hidupnya, kerana bimbangkan keadaan ibunya. Ayu berkahwin dengan Azmi. Kasyah kecewa. Kebahagian yang diharapkan tidak menjelma.

Azmi kembali kepada tabiat lamanya yang pemabuk, panas baran, kaki perempuan dan sering membelasah Ayu. Suatu malam, mereka berdua bergaduh besar. Ayu yang dipukul bertindak melarikan diri dengan kereta. Ketika memandu dalam keadaan trauma dan emosi, Ayu hilang kawalan lalu kemalangan. Ayu cedera parah. Mukanya hancur. Azmi menuntut maaf tapi Ayu sebaliknya menuntu cerai dan minta wajah yang baru. Episod baru hidup Ayu pun bermula. Ayu yang kini berwajah baru tampil sebagai Emilia. Ayu ingin memulakan hidup baru dan melupakan episod dukanya.

Ayu / Emilia, menubuhkan syarikat melalui wang simpanan dan pampas an dari Azmi. Melalui kawannya, Suzana, Kasyah dijejaki dan dipelawa untuk bekerja dengan syarikat Emilia. Kasyah yang pada mulanya tidak menyangka apa – apa, mula mengesyaki sesuatu setelah baru bekerja. Melalui Suzana juga Kasyah mengetahui segalanya tentang Ayu / Emilia. Hubungan mereka kembali bertaut. Azmi yang sakit hati cuba mengagalkan hubungan itu kembali. Azmi sekali lagi meminta bantuan Mak Leha untuk memujuk Ayu / Emilia. Semasa di rumah Emilia, Azmi telah memukul Emilia dihadapan Mak Leha sehingga milia terjatuh dan tidak sedarkan diri. Emilia cedera parah di kepala dan hilang ingatan. Berbagai cara dilakukan oleh Kasyah dan Mak Leha untuk memulihakn ingatan namun belum berhasil. Emilia yang senakin pulih, akhirnya mengahwini Kasyah. Kebahagian yang diharapkan Kasyah tidak kekal lama. Ayu / Emilia meninggal dunia ketika melahirkan anak.


Lakonan: Farid Kamil, Lisa Surihani, Que Haidar, Raja Farah, Sheila Mambo
Pengarah : Sharad Sharan
Syarikat Penerbit : Astro Shaw Sdn. Bhd.

Misti Johor


pada 22 june 2010 ni, aku akan ke johor bahru untuk menghadiri seminar sempena Jelajah Misti Dan Komuniti Broadband Johor 2010. pada hari tersebut terdapat tiga seminar,
  1. Seminar Upin Dan Ipin,
  2. Seminar Penetration Test,
  3. Seminar Ancaman Alam Siber.
dan aku akan hadiri seminar yang kedua: seminar penetration test, aku tidak berapa pasti apa yang dimaksudkan dengan Penetration itu, dan pada hari tersebut aku akan didedahkan dengan perkara tersebut dan ilmunya boleh digunakan dalam kerja harian aku insyaallah, maklumlah aku bekerja dengan komputer dan dihunbungkan pula dengan internet, dan bermacam masalah juga gejala yang dihadapi.

dari office aku ada 7 orang yang dihantar untuk hadiri seminar tersebut, dan telah dibahagikan kepada 3 jenis seminar di atas, tetapi hanya aku sahaja yang dilatakkan di seminar yang kedua, tidak ada kawan, tapi demi ilmu tidak perlu rasanya untuk fikir yang sedemikia rupa.




Monday, June 14, 2010

Kecantikan Lelaki

Kecantikan Lelaki

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani.Lelaki yang cantik,adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun,
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa
Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati.Seluruh kecantikan yang ada pada Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Sunday, June 13, 2010

Induksi Umum



Salam semua, sudah masuk minggu ke tiga aku tidak update blog ini. mungkin lebih aku kurang periksa. sebenarnya, aku telah menghadirkan diri ke kursus induksi umum di PLPP Johor Bahru,

Kursus tersebut berlangsung selama 2 minggu, dan cara kursus adalah perkampungan, selama dua minggu kami hanya di dalam kawasan kursus dan tidak dibenarkan keluar. Siang dan malan juga ada kelas yang perlu dihadiri.

Kursus ini wajib dihadiri oleh penjawat awam untuk melayakkan diri masing-masing confirm atau di sahkan dalam jawatan. dan aku salah seorang yang belum disahkan dalam jawatan, dan perlu lulus dalam kursus ini. harap aku lulus.




apa yang menarik adalah, aku dapat mengenal beberapa orang kawan baru yang bekerja di dalam pelbagai jawatan dan jabatan, realy happening kerana mereka ini nice person, tetapi di dalam satu tandan pisang pasti ada yang buruk, begitu juga di dalam siri ini. tapi aku tak tahu lah sesiapa. sebab aku bukan seorang yang perfect pun di dalam kursus tersebut.

yang pasti banyak kenangan yang aku lalui semasa di kursus tersebut. so thanks pada peserta kursus induksi yang tak tersengaja buka blog aku ini dan membaca nya. terima kasih atas bantuan yang diberikan sepanjang aku sertai kursus ini.

Wednesday, June 2, 2010

Sperma




Setiap pasangan yang berkahwin secara normalnya memerlukan kehadiran anak bukan sahaja sebagai penyeri rumahtangga malahan juga sebagai penyambung zuriat dan keturunan serta mengeratkan lagi kasih sayang suami isteri. Bagi setengah pasangan, baru sebulan kahwin dah terus mengandung, orang tua cakap kes bunting pelamin, “subur bebenor”, manakala sesetengah pasangan mengambil masa yang agak lama untuk mendapat zuriat. Dah bermacam cara dan kaedah dilakukan namun masih belum dapat rezeki. Semua tu bergantung kepada rezeki daripada Allah S.W.T.


Selain daripada faktor ketentuan Illahi, bagi kaum lelaki, ada juga faktor lain yang menyumbang kepada ketidaksuburan benih atau sperma. Gaya hidup dan aktiviti masa kini secara tidak lansung memberi kesan kepada sperma kaum lelaki tanpa disedari.


Pastinya semua orang sudah mengetahui dalam proses reproduksi manusia, untuk recall balik, apabila persetubuhan berlaku, air mani dari zakar lelaki terpancut ke dalam faraj pasangan wanita. Air mani ini mengandungi sebanyak 400 juta sperma. Banyak sperma tertumpah keluar dari faraj wanita, tetapi sebilangan sperma mula berenang di dalam faraj menuju ke kaviti rahim dengan pantas dan terus ke tiub Fallopian. Apabila sebilangan sperma tiba di dalam tiub Fallopian di mana ovum mungkin telah bersedia menunggu, hanya satu sperma bercantum dengan ovum ini. Ini dikenali sebagai fertilisasi (persenyawaan). sumber : KPWKM.


Sperma lelaki boleh menjadi lemah dan tidak mampu untuk berenang di sebabkan beberapa faktor. Di antara 10 perkara yang boleh merosakkan sperma lelaki adalah:


Kepanasan melampau (Overheating )

Testis Manusia tidak dapat berfungsi dengan baik kecuali ianya berada dalam lebih sejuk daripada suhu bahagian badan lain. Lelaki yang selalu terdedah dengan situasi kepanasan melampau berisiko tinggi untuk mempunyai sperma yang lemah.



Tab Mandian Air Panas (Hot Tubs)
Tab mandian air panas tidak baik untuk dalam testis, 30 minit di jacuzzi atau tab mandi air panas sudah cukup untuk menurunkan produktiviti sperma.

Demam

Demam yang terlalu tinggi suhunya boleh mempunyai kesan yang tidak elok kepada kesuburan sperma lelaki. Dan bergantung pada waktu proses pengeluaran sperma, kepekatan sperma boleh mengurangkan sehingga 35 peratus selepas demam berdasarkan sebuah kajian pada tahun 2003.


Laptop

Kepanasan dan haba radiasi yang terhasil dari penggunaan laptop akan meningkatkan suhu skrotum sehingga mampu mencapai 35?C . Ianya akan memudaratkan sperma jika anda cuba untuk hamilkan isteri anda, tinggalkan laptop di atas meja.



Seluar dalam

Seluar dalam yang terlalu ketat juga dikatakan turut memberikan kesan kepada kesuburan dan kecerdasan sperma. Keadaan seluar dalam yang terlalu ketat akan menganggu pengaliran darah di kawasan tersebut seterusnya mengganggu kesuburan lelaki.


Pembesaran pembuluh darah

Sekitar 15 peratus menghadapi situasi pembesaran pembuluh darah dalam skrotum, biasanya di testis kiri. Ketika seorang lelaki mengalami jumlah sperma yang rendah, apabila keadaan ini berlaku ianya akan memberikan kesan kepada pengeluaran sperma.



Telefon Selular (Cell Phones)

Radiasi daripada telefon selular yang disimpan di dalam poket seluar lelaki juga di katakan turut memberikan kesan kepada tahap kesuburan dan produktivitialt kelamin lelaki.



Obesiti

Obesiti di kalangan lelaki dikaitkan dengan peningkatan pengeluaran hormon wanita (estrogen) dalam tubuh lelaki, penurunan jumlah sperma, disfungsi seksual, dan ketidaksuburan.



Gaya Hidup Tidak Sihat

Tembakau, alkohol, dan ganja boleh mengganggu fungsi seksual dan telah terbukti mengurangkan jumlah, fungsi sperma dan kesuburan laki-laki secara keseluruhan.


Lain-lain masalah sperma

Penyakit seperti kanser testis, ketidakseimbangan hormon, kecacatan dari lahir, infeksi atau jangkitan kuman, trauma dan masalah seksual juga boleh menjejaskan kualiti dan kekuatan sperma.






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...