Tuesday, September 27, 2011

Berkecil Hati.

Post ini bukan untuk menyakiti hati sesiapa, sekadar meluahkan ketidak puasan hati aku terhadap seorang sahabat. Sebelum ini ada satu blog meletakkan satu pos mungkin untuk aku, jika untuk diriku aku berterima kasih dengannya.

Pada Jumaat bersamaan 23 sept yang lepas, aku telah pergi ke Putrajaya untuk bertemu dengan insan kesayangan aku. Dan terima aksih kepada beliau kerana menjemput aku di Terminal Bas Tasik Selatan. Bukan tidak mahu menaiki kereta sendiri, saja ingin bertukar angin dan merasa menaiki bas. Yang pasti, aku telah mabuk sebelum aku keluar dari segamat lagi, dan aku mengambil keputusan untuk pejamkan mata dan hanyut dibuai mimpi.




Setibanya di TBS, aku menyuarakan hasrat aku untuk bertemu sahabat aku yang berada di Puchong itu. Sekadar ingin berjumpa dan berbual kerana telah lama tidak berjumpa. Menggagahkan diri kami berdua menaiki tangga ke tingkat 5, kerana block tersebut tidak memiliki lift. Seperti biasa salam diberi, hanya kawan serumah beliau yang ada. Dan kami dikhabarkan bahawa beliau telah keluar dari petang lagi.

Cuba menghubungi beliau, tetapi phone  tidak diangkat. hanya tinggalkan pesanan ringkas (sms) sahaja yang berbunyi:
"**** aku datang rumah kau tadi, ingat nak jumpa dan berbual sempena hari raya, tapi kau tiada, mungkin lain kali",

Kami terus meninggalkan block kediaman tersebut dan menuju pulang ke Putrajaya. Dalam beberapa jam kemudia, dia call semula dan menyatakan kemana beliau telah pergi, memandangkan hari dah lewat malam dan keesokan harinya beliau kerja, aku mendiamkan diri untuk menyatakan hasrat ingin bertemu.

Sehingga hari Ahad aku berada di Putrajaya, aku ingatkan dalam tempoh tersebut beliau akan menghubungi aku. Kebiasaannya beliau akan menghubungi aku apabila mengetahui aku berada di Putrajay, tetapi keadaan tidak sama seperti dulu kerana couple beliau, i'm sorry to say this. Mungkin kerana sayang dia berkelakuan begitu, biarlah, janji dia bahagiakan.

Kepada couple  beliau itu, kau bukan tindak kenal kami, dan apa hubungan kami dengan  lover kau itu. Jika hubungan persahatan itu kau cemburui, aku minta maaf. dan kau juga mengetahui bahawa kami ini couple perlukah dicemburui andai ada perjumpaan dengan lover  kau itu. 

Biarlah, aku harap beliau bahagia, lagipun aku dan lover aku bukan ada kepentingan sangat dalam kehidupan beliau. Yang lepas biarkan berlalu, dan apa yang penting kehidupan diri sendiri yang perlu dijaga dan mesti difikirkan.

4 Golongan.

Salam, hari ini aku membaca post-post dari kawan-kawan aku dan tertarik aku pada satu artikal. Dan aku akan konsikan artikal tersebut di sini.



Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka
yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:


1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya didunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat & saum?..menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahannam.)



2. Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul! bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm neraka.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana .)





3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas... kau juga akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dgn maksiat... dan tidak menutup aurat.)




4. Anak2 lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya...maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu.... nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.... krn ibu juga insan biasa... x lepas dr melakukan dosa... selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya.)

Lihatlah.....betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah diakhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka. Firman Allah S.W.T; "Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu...."..!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...