Tuesday, May 6, 2014

Cendawan Busut



Kawan-kawan, ada kenal tak dengan tumbuhan ini, memang dari keluarga cendawan, biasanya di tempat atau di kampung aku ia dipanggil cendawan busut. Di sini saya selitkan sedikit info tentang tumbuhan ini.
 
CENDAWAN BUSUT (Termitomyces sp) merupakan sejenis cendawan dari keluarga Lyophyllaceae yang tumbuh liar dikawasan khusus pada masa-masa tertentu sahaja dan dipercayai ada kaitan dengan aktiviti oleh anai-anai. Saya memang kenal akan cendawan busut ini kerana sering makan ketika zaman remaja dulu dimana memang mudah dijumpai di kawasan kebun getah dan ladang kelapa sawit. Memang enak dan sedap cendawan busut ini yang di masak sayur tumis atau lebih lazat lagi di buat sup cendawan busut. Isinya yang lembut dan aromanya yang wangi menyebabkan cendawan busut ini menjadi hidangan istimewa pada musim cendawan ini di jumpai dari kawasan kebun. Pada masa ini setelah saya belajar mengenai kulat, saya dapati cendawan busut ini terdapat lebih dari 60 spesis diseluruh dunia dimana hanya 18 spesis sahaja yang telah dibuat kajian dan pencirian oleh saintis. Cendawan busut adalah berkait rapat dengan anai-anai dimana ianya sering tumbuh dimana ada koloni anai-anai. Jenis yang terdapat di Malaysia yang saya tahu ada dua yang boleh dimakan iaitu Termitomyces heimeii dan Termitomyces albuminosa. 

Cendawan busut hanya didapati dikawasan ladang sawit, ladang getah, dalam hutan dan kawasan belukar yang bebas dari sebarang jesan racun dan terdapat koloni anai-anai (Dari Spesis Microtermes atau Spesis Odototermes) dikawasan persekitaran tersebut. Beberapa perkara dan fakta mengenai cendawan busut yang saya faham adalah keujudannya sering berlaku  selepas hujan dalam cuaca agak lembab dan ada busut dari koloni anai-anai berdekatan. Lazim juga saya jumpa yang cendawan ini tumbuh diatas busut anai-anai atau sekitarnya dan menghasilkan bau atau aroma yang kuat. Cendawan ini tumbuh secara berkoloni atau berkelompok di suatu lokasi sahaja dan walau pun puas kita tinjau kawasan lain di kebun tidak pun akan jumpa. Selalunya semasa berjalan dibawah pokok getah untuk aktiviti menoreh getah, kalau ada cendawan busut boleh diketahui dengan bau yang kuat atau kita ternampak dengan mata sendiri. Bentuk cendawan busut adalah berbentuk 'Pilleus' iaitu ada batang dan tudung.

Pernah kita dengar ada orang sakit perut malahan ada kes membawa maut setelah mereka makan cendawan busut. Spesis-spesis ini  juga tumbuh dikawasan yang mungkin sesuai untuk cendawan busut pernah di dapati. Kalau dilihat dari segi fizikal, ianya agak serupa apa lagi kalau kita kurang ariff tentang cendawan ini, memang orang akan anggap spesis cendawan tersebut sama dengan cendawan busut tetapi hakikatnya ia adalah cendawan beracun. Saya ingin ulangi akan petua hendak pastikan bahawa yang kita tuai sebagai cendawan busut, nasihat saya berasaskan kepada  3 perkara asas yang perlu diingati iaitu baunya yang kuat, ada serangga atau ulat yang makan dan serangga tidak mati (sentiasa menghurungi) dan cendawan busut ada ciri mempunyai akar yang agak panjang kedalam tanah. 
Cendawan busut boleh di tuai dengan cara mencabut dengan tangan atau gunakan pisau tajam memotong pangkal cendawan . Kemudian dikumpulkan kedalam baldi atau bekas besen yang bersih dan buang tanah yang melekat. Ketika mencabut cendawan dari permukaan tanah buat dengan teliti dan hati-hati agar cendawan tidak patah atau perdunya tertinggal dalam tanah. Bersihkan cendawan busut dari kekotoran tanah dan basuh sehingga bersih. Potong cendawan busut tersebut mengikut urat ari dan jika bersih ianya boleh mula di masak. Pastikan jangan makan cendawan busut mentah ditakuti ada kesan beracun atau sebagainya. Saya paling suka masak sup cendawan busut atau cendawan busut masak lada hitam atau tumis dengan cili padi. Cendawan busut mengandungi antioksidan yang banyak dan baik untuk kesihatan. Enak dimakan dengan nasi panas selepas dimasak ketika perut lapar.

Tahun 2014.

Sudah masuk bulan ke-5 untuk tahun 2014. Tiada coretan dalam blog aku ini. Aku sekadar membelek, Mengedit dan membuang post-post yang aku rasakan tidak perlu ada di dalam blog ini. Ini kerana aku perlu menjaga nama baik aku agar tidak tergelincir dari landasannya. Tambahan pula blog ini adalah umum, dan tempat aku berkongsi dengan rakan-rakan lama aku tentang aktiviti yang aku lakukan. Kalau diikutkan, dalam tahun 2013 tiada aktiviti yang menarik yang aku lakukan, mungkin kerana masalah kewangan mungkin. Tapi aku akan cuba mencari didalam album-album aku di hard disk mungkin terselit perkara menarik yang aku lakukan dan boleh dikongsikan bersama semua.

Apabila aku membaca semula post  aku sebelum ini, tersenyum sendiri betapa aku tidak mempunyai bakat dalam penulisan. Dan aku masih lagi cuba memperbaiki kekurangan aku itu. Boleh dilihat dari segi isi dalam recnana-rencana yang dipaparkan. Mengalahkan budak tadika yang kadang-kadang punya penulisan yang lebih baik.

Baiklah, apa yang menariknya dalam tahun 2014 ini yang berlaku dalam pentadbiran di Negeri Johor adalah hari cuti hujung minggu yang telah bertukar daripa Sabtu dan Ahad kepada Jumaat dan Sabtu. Awal-awal penyelarasannya aku mengalami juga kejanggalannya, di mana sering tersilap cara pemakaian dan sering bertukar hari. Tetapi ada sedikit kesukaran juga lah apa bila adik-adik aku yang lain tidak mempunyai waktu cuti yang sama dan kesukaran yang timbul adalah apabila ingin melakukan aktiviti bersama.

Sebenarnya dalam tempuh 4 bulan beberapa hari ini, macam-macam yang aku lalui. Baik yang duka mahupun yang duka. Aku cuba dengan sedayanya untuk tabah menghadapi dugaan yang aku lalui ini. Kekadang kekalutan dan rasa amarah membuatkan aku seperti tidak boleh berusaha menanganinya. Sering cepat melenting, di mana letak kesabaran aku, tidak pula aku ketahuinya. Walaubagaimanapun aku cuba berusaha menjadi seorang yang lebih baik untuk tahun 2014 ini. wish me luck.

Ada beberapa aktiviti yang aku lakukan dalam waktu lapang aku. Aku akan kongsikan bersama di sini kelak.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...