Tuesday, April 19, 2016

Langkawi Skim F


Pada hujung bulan March 2016, aku mendapat tawaran untuk mengikuti rombongan di bawah jabatan tempat aku bekerja ke Langkawi.

Segala perbelanjaan telah ditanggung oleh jabatan, Aku sekadar menyediakan duit untuk berbelanja dan untuk makan sahaja selama berada di sana.

"Alhamdulillah", Bisik hati ku.

dalam feri menuju Langkawi
Setiap seorang kakitangan dibenarkan untuk membawa ahli keluarga, memandangkan aku hanya punya ibu aku. Oleh itu, aku hanya membawa beliau sahaja. Pada mulanya aku ingin membawa anak saudara aku. Tetapi hari cuti Negeri Johor dan negeri tempat dia bersekolah tidak sama, aku sekadar mematikan sahaja niat aku.


Pada mulanya, tidak mahu juga aku menyertai lawatan ini kerana kekangan kewangan yang aku hadapi, Tetapi segalanya ditanggung kecuali makan dan perbelanjaan sendiri, aku kuatkan juga semangat untuk sertai. Dan pula, aku tidak pernah sampai lagi ke pulau lagenda tersebut.

underworld Langkawi
Tantitif perjalanan bermula dengan menanti ketibaab bas rombongan di Kota Iskandar, Nusajaya. Pada awlnya, ada yang mengajak aku menaiki bas dari Air Keroh, Melaka sahaja. Memandangkan aku tidak punya rakan dan sesiapa yang ingin menghantar ke tempat itu, maka membuat keputusan untuk turun sahaja ke Kota Iskandar.

Perjalanan mengambil masa selama 11 jam, dan tiba di Jeti Kuala Perlis pada jam 4.30 a.m. Masing-masing membuat keputusan untuk tidur sahaja di dalam bas menantikan waktu menaiki feri ke pulau.

Beras Terbakar, Langkawi

Kami tiba di hotel penginapan dengan menaiki yang telah disediakan. Dan pada jam berikutnya, kereta sewa yang telah ditempah tiba di perkarangan hotel.

Pada petang harinya pula, Aku membawa ibu aku bersiar-siar di pekan Kuah sahaja.

sky park Langkawi
Antara tempat yang aku pergi selama 3 hari 2 malam.





Pengganti.

Assalammualaikum, Salam Sejahtera.

Telah masuk bulan April dan hampir ke hujung bulan juga. Bermacam yang aku lalui sepanjang tempoh setahun menjadi seorang yang seperti hilang pertimbangan juga pedoman.

sekadar hiasan
Sepanjang tempoh aku ditinggalkan, aku cuba perbaiki kehidupan aku yang telah aku abaikan, dari segi kehidupan juga kewangan. Dan akibat mengabaikan dan melebihkan, aku seperti terkais-kais sendiri. Banyak yang telah aku perhabiskan dalam mengejar kasih sayang. Tetapi smeua dusta belaka, penipuan demi mendapatkan kehendaknya. Aku menjadi seorang yang bodoh kerana mengikuti sahaja kehendaknya selama ini.

"Kau memang bodoh", tempik rakan aku kepada aku, yang juga meruoakan kawannya dan sememangnya mengetahui tentang dirinya yang sebenar.

Argghh...... ya, memang aku pernah bodoh kerana percayakan janji-janji yang telah dia berikan. Tidak aku sangka janji tersebut hanyalah janji kosong yang hanya mahu memenuhi kehendak dia dan kemahuan juga kemewahan mungkin.

Setelah beberapa ketika selepas perpisahan, Ada pelbagai orang yang teks kepada aku menceritakan segalanya. Memberitahu kapada aku siapakah dia sebenarnya. Dalam tempoh aku bersama dia, ramai juga yang dia cuba mengajak untuk menjadi couple, jika scandle itu sememangnya sudah pasti.

sekadar hiasan

Dan baru-baru ini, aku mengenali seseorang, dan tempoh dia kenal si dia agak seusia tempoh aku bersama-sama (mempunyai hubungan). Dan sering bertemu. Sungguh aku tidak menyangka.

Biarlah, dia dah punya kehidupan dia sendir dan mungkin sekarang lebih bahagia. Untuk apa aku mengingati kisah-kisah bersama dia. Sekadar menambah kesakitan dan luka di hati.

Dan sekarang punya teman baru. Mungkin tidak sempurna, tapi dia mempunyai hati yang baik. Mengapa aku cakap sedemikian? Dalam tempoh dua bulan ini, dia sering mengajak aku ke majlis keluarga dia dan sering juga bersama. Dan dalam tempoh itu aku melihat, siapa dia sebenarnya. Bagi aku dia lebih baik dari yang dulu.

In Sya Allah, tahun depan aku cuba untuk mendirikan rumah tangga. Ya Allah, kau permudahkan, AMin.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...