Wednesday, September 21, 2011

Sahabat.

Pendahuluan kata, aku akui aku sekadar manusia yang bisa melakukan kesilapan dan bisa mnyakiti hati orang lain tanpa aku sedari. Kerana aku bukan manusia sempurna, banyak kekurang yang ada dalam diri aku, that why aku perlukan kawan dan sahabat untuk membaiki sikap dan kekurang yang ada dalam diri aku. Dan kerana itu juga kita diperlukan mencari kawan dan sahabat, begitu juga di alam perkahwinan, di mana perkahwinan itu melengkapkan kekurangan yang ada dalam diri kita.



Sebenarnya aku mempunyai seorang sahabat lama, masuk empat tahun aku berkawan dengan dia, sebelum ini segala masalah yang aku hadapi akan aku luahkan pada beliau. Begitu juga dengan dia, ya, aku happy mempunyai kawan seperti dia. Tetapi aku tidak pasti mengapa sejak awal tahun ini, dia menyepikan dirinya. Adakah aku telah menyakiti hatinya mungkin. 
"Beb, aku memang kecil hati sangat-sangat dengan kau",

Jika aku ada melakukan kesilapan dan kau memang marah betul dengan aku, aku minta maaf, sila luahkan pada aku tentang ketidakpuasan hati kau itu, bukan begini caranya (senyap n menyepi). Seperti yang kita perkatakan sebelum ini, kita seperti adik beradik, tidak kah menyepi diri itu menyakitkan hati orang lain.


Aku tahu kau juga sering menghubungi kawan kita yang seorang itu. terasa juga hati aku ini, jika kau ingin menjauhkan diri kau dari aku, aku redha. dan aku doa kan kau bahagia. amin.


Pelajar Lembap.

Pagi tadi selepas menikmati sarapan pagi di kantin, aku mencapai surat khabar Metro Harian. Tertarik aku dengan tentang pelajar lembap. 

Untuk menjaga nama sekolah dan prestasi sekolah mereka tidak dibenarkan mengambil peperiksaan. Untuk mendapatkan prestasi sekolah terbaik, sesebuah sekolah itu perlu mendapatkan kelulusan pelajar 100%. Tetapi tidak adil begitu, kerana ini kes menipu dan menganiayai organg lain. Ambil sahaja tindakan terhadap mereka yang bertanggungjawab melakukan perkara buruk itu.

Tidakkah cikgu yang mempunyai pemikiran yang baik dan berpelajaran itu memikirkan bagaimana kehidupan dan masa depan pelajar terbabit. Bukankah gelap masa depan mereka? Sungguh tidak patut cikgu-cikgu tersebut. Maka ramai lah yang menganggur, jika sekadar menganggur tidak mengapa, jika mereka ini mengambil jalan singkat dan menjadi penjenayah bagaimana. Apa jenis cikgu tersebut yang telah diberi mandat untuk mendidik anak bangsa tetapi terbalik pula jadinya.

Baca beri lengkap di sini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...