Sunday, October 18, 2015

Say Thanks.

Post yang satu ni. nak say thanks kepada sepupu-sepupu dan rakan-rakan yang hadir.

sepupu aku idham dan hafiz

ima dan suami juga hamid

anak angkat ayah n  mak aku

Puan Hasnah Omar

keluarga Faridah

from Singapore Aishah

asmahani dan azrul
ramai lagi. tetapi aku sharekan gambar-gambar yang ada pada aku sahaja. terima kasih yang sudi hadir hari tu. kepada semuanya.

Lepaskan.

Dalam kita menjalani kehidupan ini, pasti kita akan lalui pelbagai peristiwa. Sama ada yang suka mahupun duka. Tanpa dapat kita halang dan mengawal, dan kita terpaksa jua lalui atau terima. Setiap orang pasti akan terima. Suka atau tidak kita harus menghadapinya.

Aku juga hanba Nya, harus terima dugaan-dugaan yang diberikan. Sekadar bersabar dan terima juga tawakal. Kepedihannya mungkin amat sakit dan seperti tidak sanggup kita hadapi. Mungkin bersebab segalanya diberikan dan diturunkan kepada aku. Mungkin aku alpa dengan hal-hal dan keseronokan dunia, mungkin juga aku telah jauh menyimpang dan melupakan Nya.

Dalam kesakitan dan kepedihan aku bersyukur kerana telah dijauhkan daripadanya, yang selama ini sentiasa melakukan penipuan kepada aku. Dan apabila aku fikirkan semula, sememangnya dia amat menyusahkan diri aku. Dan kerana dia juga aku telah jauh meninggalkan apa yang penting dalam kehidupan aku.

Selama mengenalinya. Aku melupakan segala tanggungjawab yang seharusnya aku tumpukan, sedar melebihkan segalanya untuknya. Melebihkan dari segalanya, Mungkin juga kerana janji-janji yang telah dia taburkan. Dan rupa-rupanya janji-janji tersebut kosong, sekadar dibibir.

Dia menggunakan kejujuran aku sebagai alasan, Selama aku dengannya, adakah dia jujur? Pelbagai penipuan dan kecurangan yang dia lakukan dibelakang aku. Selama itu juga aku memaafkan dan mendiamkan diri. 

Dalam tidak sedar aku juga berfikiran "untuk apa aku jujur jika pelbagai perkara yang telah aku nampak dan aku telan juga mendiamkan diri. Untuk apa aku harus perbodohkan diri aku untuk terima segala perbuatannya. Sehingga kesalahan yang mengaibkan dirinya sendiri juga aku diamkan dan terima dia semula, andai perkara itu diterima oleh orang lain pasti dilemparkan dia ke jurang dalam dan tidak memaafkan apa yang dia lakukan.

Sebenarnya aku nampak dan melihat dan aku juga mendiamkan sahaja. perubahan diri dia setelah aku tidak lagi mewah. sorry to say, memang ketara. Biarkan lah, semoga dia terima balasan dengan apa yang dia telah lakukan. Amin.

Aku cuba untuk tidak membenci, tapi apa yang dia beri memang menyakitkan. Aku sekadar memaafkan, untuk bersua tidak sesekali. Untuk selisih juga aku minta jauhkan. 

Ya Allah, jauhkan dia dari aku. Amin.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...