Monday, April 26, 2010

Kecewa

petang tadi sahabat aku call, dia lepaskan apa yang tersimpan dan apa yang berlaku pada dia. sebelum ini perkara ini telah pun berlaku, dan dia betul-betul tertekan dengan apa yang itu lakukan kepada dia. dahulu dia diburukkan. sebelum ini couple dia tu berlaku curang dengan dia. sememangnya dunia kini tidak ada yang boleh dipercayai. dan dengan tanpa rasa bersalah, dia menuduh member aku ini menghidap HIV.


hinggakan di forum juga diletakkan perkara tersebut. dan akibat tidak dapat menanggung apa yang telah diterima, sahabat aku ini telah pergi berjumpa doktor untuk membuat pemeriksaan, (blood test) nyata negatif. tetapi tuduhan tetap dilemparkan.

kemudian dia create satu account di myspace untuk menganiaya sahabat aku itu. dan bermacam-macam call yang masuk kerana number phone juga diletakkan di account tersebut. dengan bantuan rakan-rakannya, juga aku kenali, perkara itu disiasat dan dapat dikenalpasti siapa punya angkara. dan budak tersebut memohon maaf daripadanya. dan aku kenal dan juga pernah bersua dengan budak yang tidak berhati perut ini.


dengan perbuatannya yang sungguh tidak ada rasa bersalah, sahabat aku ini mengambil tindakan memakan pil tidur, dan macam-macam lagi yang telah dilakukan untuk menghadapi perkara tersebut. tapi atas nasihat rakan-rakannya dia cuba untuk pulihkan semangat dia semula.

tetapi beberapa hari ini, ada lagi tuduhan yang dia terima, terkilan rasa dihatinya. kerana dia masih lagi dituduh dengan tidak ada usul periksa. setahu aku dan sebelum perkenalan aku dengan dia, aku diterangkan tentang diri dia dari orang-orang yang pernah mendampinginya. kerana aku cukup berhati-hati dalam memilih kawan.

hari ini, dia call aku bahawa dia dapat call dari tiga number dan budak-budak yang call dia menyatakan ada satu account myspace yang meletakkan number phone dia di laman sosial tersebut. apa yang mereka mahu. setelah sekian lama member aku ini menjauhkan diri dari menimbulkan masalah dengan orang lain, tetapi dia tetap diperlakukan sedemikian rupa.

mungkin akan direportkan sahaja pada pihak berkuasa untuk mencari orang yang cuba menfitnah tersebut agar mereka sedar diri, tetapi aku cadangkan lihat dahulu apa yang mereka lakukan sebelum kita bertindak. kerana ini telah mengganggu hak privacy dan maruah seseorang. dan ini juga menyalahi undang-undang dan tindakan undang-undang boleh dilakukan.

terserah pada mereka untuk berfikir secara waras.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...