Selasa, 25 Januari 2011

Bukan Mudah II.





Sebagai Abang.

Sebagai yang sulung sudah pasti aku akan menjadi contoh kepada adik aku yang lain. Ini yang susah sikit, kerana aku tidak punya sikap yang begitu baik, kerana aku juga ada sikap nakal dan kedegilan aku sendiri.

Kekadang aku juga ada sikap pentingkan diri sendiri, yang mana aku tidak begitu ambil peduli dengan adik-adik aku. Seperti apa yang mereka ingin lakukan, biarlah, mereka ada kehidupan mereka sendiri, yang penting aku ok. Begitu sellfish bila dengar aku berkata sedemikian.




Aku tidak punya sifat yang bertanggungjawab, mungkin itu yang boleh aku perkatakan tentang diri aku sendiri. Sehingga Adik aku yang ke empat berkata,

"aku ikut perangai along, dia boleh buat, ok sahaja aku lihat",

Tergelaka aku sendirian bila teringat kembali kata-katanya itu, ya, itu aku yang dulu, kadang-kadang terasa seperti menyesal tidak menjadi seorang yang baik dahulu. Kerana mengikut keinginan dan kepuasan diri sendiri.

Adik aku yang ketiga, lelaki, aku tidak mempunyai banyak masalah dengan dia, sememangnya dia seorang anak yang baik, pada pandangan aku. Kerana sentiasa turuti segala arahan ibu dan ayah aku. tidak seperti aku yang hanya "bila di hadapan, pijak semut tidak mati, bila di belakang, sebesar gajah pula tumbang", (tidak seperti pepatah yang sebenar).

Aku rasakan aku tidak punya sikap yang baik untuk diikuti mungkin. Sekarang aku juga sedar akan perkara itu, dan aku cuba untuk mengubahnya agar adik aku yang lain punya rasa hormat pada diri aku. Adakah aku sudah terlewat? Aku tidak pasti.

Huh!, mengeluh. kesederan menjelma sebaik sahaja aku memikul segala tanggungjawab sebagai ketua keluarga, itu juga masih punya sikap yang sambil lewa dalam diri aku. BUKAN MUDAH bagi aku berubah mungkin. Jika boleh, aku kena kuat dan punya semangat untuk berubah menjadi yang terbaik bagi mereka.





Jika dikenang kembali sejarah masa silam aku, memang aku menggelengkan kepala atas perkara yang pernah aku lakukan. Ya Allah, ampuni segala dosa ku, dan berikan kekuatan kepadaku untuk menghadapi segala kemungkinan yang mendatang.

Persoalannya, Adakah aku boleh berubah untuk menjadi yang terbaik? Adakah aku juga boleh menjadi seorang yang lebih bertanggungjawab?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...