Saturday, August 1, 2009

KeaDAan

huh, tak tau lah apa nak jadi dengan dunia sekarang ni, bermacam2 yang berlaku, dari pelbagai segi kita sedang alami sekarang, contohnya: peperangan, kesihatan, politik alam sekitar dan macam2 lagi,
sekarang, berlakunya keadaan yang tidak menyenangkan kita, pertamanya jerebu, yang mana telah pun berlarutan beberapa hari sejak beberapa bulan kebelangan ini, apa kah puncanya, pembakaran terbuka dari pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab yang mengambil jalan mudah untuk membersihkan sesuatu kawasan untuk pembangunan mahupun pertanian, dan kita yang tidak berkaitan secara langsung menjadi mangsa keadaan, dengan melibatkan kesihatan kita sendiri, di mana kah kesedaran mereka untuk melindungi dan memelihara alam sekitar, merupakan tanggungjawab dan kewajipan kita untuk menjaganya....kerana kita telah diberi tanggungjawab tersebut sabagai khalifah di muka bumi ini, akibat dari ketamakn manusia apa yang telah kita lakukan,
keduanya peperangan yang melibatkan etnik2 di dunia, hermmmm.......berlakunya perebutan kawasan lah dan sebagainya, perkara ni pun sejak dari dulu pun telah berlaku, untuk meluaskan empayar, tapi ada tempat-tempat yang melakukan peperangan ni pun untuk menegakkan keadilan......tapi cuba kita bersatu........
keamanan juga tidak boleh kelihatan lagi, di mana berlakunya keganasan, kadang-kadang aku tak faham, aku dulu pun sekolah agama juga, tapi tak lah alim sangat pun, di dalam islam misalnya, kita digalakkan mengadakan rundingan secara damai, tu yang pertama lah, tetapi manusia di zaman ini terlalu ego hanya ingin menegakkan konsep dan pendirian diri sendiri sahaja tanpa memikirkan kesannya, yang hanya menguntungkan pihak2 tertentu sahaja, dan di dalam islam juga tidak dibenarkan membunuh kanak-kanak dan para wanita, juga org yang berada dalam rumah ibadah dan org2 yang tidak berkeupayaan, tapi apa yang berlaku sekarang, merekalah org utama yang menjadi mangsa keganasan, betul ker perjuangan tersebut berlandaskan islam,
politik sekarang begitu juga, tak faham......walhal semua boleh dibincangkan secara baik, mengapa terjadinya pertengkaran dan caci mencaci, hermmmm...... biarlah sesungguhnya mereka lebih mengetahui apa yang mereka lakukan, entah lah....asalkan jangan jadikan negara yang aku sayang sangat ni menjadi porak peranda sudah.......tapi tu aku tgok dalam satu keluarga yang mempunyai perbezaan parti pun boleh bertekak dan bergaduh....hermmm...betul ker apa yang mereka lakukan? entah......
lagi satu yang semakin parah sekarang ni, dan Malaysia telah pun mempunyaio beberapa kes kematian akibat wabak tersebut, H1N1, ada khabar angin yang mengatakan wabak ini sengaja di cipta oleh pihak tertentu untuk menarik keuntungan, betul ker..... may be kot, sebab zaman sekarang ni mana ada keperimanusiaan, hanya peri keewangan sahaja yang ada dalam hati lalu menjadikan mereka2 ini berperi kebinatangan, boleh ker cakap macam tu.....sebab otak hanya pikir kocek sendiri jer...... macam binatang lah juga yang hanya memikirkan diri sendiri tanpa mengira apa yang akan berlaku pada org lain.........entah lah........
lastly.....minta maaf jika aku telah menyinggung pihak2 tertentu dan menyatakan perkara yang salah...............

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...