Sunday, April 25, 2010

Budak Bangang

semalam, sewaktu dalam perjalanan pulang setelah puas berjalan. aku memandu pulang, dan setibanya dia Tangkak, ada satu mat rempit. membawa motor dengan cara yang merbahaya. terhuyung hayang. dan di kepala aku fikir mungkin dia dalam keadaan mabuk. dengan membawa motor dengan kelajuan dan cara yang merbahaya.

member aku cakap pada aku "hisshh..... gila betul budak tu bawa motor. beberapa kali nak jatuh, kalau jatuh pasti dilanggar kereta",

" biar lah dia suka bawa macam tu. kalau dia jatuh atau kena langgar ke, ada lah benda nak letak kat dalam post", jawab aku.

"tak baik cakap macam tu, tapi budak tu memang bodoh, tak sayang nyawa, saya tengok dia macam di hujung nyawa jer", ujarnya.

"alah lantak lah dia", jawab aku untuk menghentikan perbualan tentang mamat yang bodoh itu.


tidak lama kemudian aku dan sahabat aku terlihat seorang budak menaiki motor dah terjatuh di tepi jalan dan ada tiga orang lelaki di situ,

"awak, budak tadi jatuh lah, astaghfirullahalazim, jom wak kita pi tengok", ajak member aku.

"alah malas lah, lantak lah dia, dia sendiri yang cari masalah sendiri tanggung lah", ujar ku. walaupun baru sebentar tadi aku sendiri yang cakap nak ambil gambar andai dia jatuh atau kemalangan, tak sangka pula gurauan aku itu menjadi kenyataan.

"jom lah, pusinglah semula, kita tengok", ajak sahabat aku lagi.

dan aku mengikuti permintaan sahabat aku itu untuk melihat apa yang berlaku, dan apa yang berlaku aku tidak berhenti ditempat kejadian kerana, tiga orang lelaki tadi adalah anggota polis, dari bahagian siasatan, terus sahaja aku meninggalkan tempat kejadian.

tapi sempat juga aku melihat apa yang berlaku, satu batang tembok penanda jarak telah dilanggar, dan budak yang tidak berapa betul itu telah duduk di tepi jalan sambil diceramah dan juga belasah. baguslah, biar dia rasa, kerana sememangnya dia memang menyusahkan pengguna jalan raya yang lain. kalau aku pun bagi jer satu penyepak, tu pun belum cukup buat dia sedar diri, esok lusa buat lagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...