Wednesday, September 1, 2010

Entah

salam semua, Ramdhan, pasti kita tertunggu-tunggu kedatanganya. satu bulan yang diangrahkan kepada kita untuk menjalani ilmu ibadah. alhamdulillah kerana kita diberi peluang untuk mendekati diri kita kepada Nya. walaupun begitu pasti juga ada yang tidak berapa gemar dengan kehadiran bulan istimewa ini. Mengapa? tepuk dada fikir sendiri.


sebenarnya ku bukan ingin berceramah di sini, kerana aku pun belum punya ilmu dan amalan yang cukup. aku sekadar ingin berkongsi. mengapa tiba sahaj bulan ramadhan, pasti terpampang berita tentang kecelakaan yang melibatkan mercun?

dan yang terbaru dalam tahun ini, tempat penyimpanan mercun meletup dan mengorbankan nyawa anak sendiri. dalam mengejar kemewahan lupa akibat dan segalanya, and last, telah terlambat. kita tidak boleh menghukum sesiapa, mungkin dia terdesak memerlukan duit untuk keperluan atau sebagainya, mungkin orang susah. tapi kalau difikirkan tidak ada jalan lain untuk mencari rezeki? mereka ada jawapan sendiri mengapa mereka lakukan perkara ini.


dulu mercun tidak diharamkan di Malaysia. tetapi kerana sikap diri kita sendiri yang cuai dan cuba ingin mengudah dan mencipta sesuatu yang hebat untuk menjadi hero, kita sendiri yang menerima akibat. mengalami kecerderaan akibat ingin berebut-rebut, siapa punya lebih hebat. entah lah, yang pasti sayangi diri sendiri dan ingat masa depan sama ada diri kita mahupun orang yang kita sayang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...