Rabu, 9 Februari 2011

Follower

Salam, aku ada terbaca satu blog tu, blogger itu meletakkan post tentang follower. Betul juga apa yang diperkatakan itu.

Kekadang apabila aku membuka blog member, terasa cemburu juga melihatkan ramainya follower yang dia ada. Bukan seperti aku ini, yang ada hanya beberpa orang sahaja, tetapi oklah tu dari tidak ada. Tetapi sekarang ini, aku terfikir, bagi mempunyai follower yang banyak sebegitu, aku perlu mempunyai kekreativiti yang banyak, dan mempunyai ide yang bagus dan bernas. Tetapi untuk menulis blog ini pun satu hal juga, apa yang perlu aku postkan, tidak pasti kerana tidak mempunyai ide yang baik. Mungkin dengan kesibukan bekerja, aku tinggalkan sahaja, dan berbulan juga aku tidak punya post yang baru.

Dan pada beberapa bulan yang lepas, aku ada baca satu artikal di surat khabar, dinyatakan bahawa akan dikenakan bayaran a.k.a cukai kepada penulis blog, kerana dengan menulis blog, blogger itu akan mendapat pendapatan, bergantung juga, seperti blog aku ini, langsung tiada pendapatan, so how come. Bagi mendapatkan pendapatan dengan menulis blog ini, sesuatu blog itu mesti mempunyai kunjungan yang ramai, dan ada beberapa syaratnya. Tetapi bagi blog aku ini, tiada yang dapat menarik ramai pembaca. Hanya sebagai satu hobi dan suka berkongsi dengan rakan-rakan yang ingin mengetahui perkembangan aku.

Entah, aku pun tidak pasti. Tetapi yang pasti, dengan blog ini, bermacam perkara yang kita boleh luahkan, seperti politik, ketidak puasan hati, gosip, fitnah mengutuk dan pelbagai lagi, tetapi bagi aku semua perkara boleh diluahkan di sini tetapi perlu beretika. perlu menjaga semuanya kerana yang membacanya bukan orang yang kita pasti tentang mereka.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...