Selasa, 22 Februari 2011

Kerja



Beberapa minggu yang lepas, aku telah berjumpa dengan seorang sahabat aku yang dahulunya bekerja di Cyberjaya di sebuah syarikat. Aku amat bersimpati dengan apa yang telah berlaku pada beliau. Bahagian tempat beliau bekerja di syarikat itu telah ditutup. Kerana apa aku tidak pasti kerana waktu aku berjumpa dengan beliau amat singkat kerana masing-masing mempunyai perkara yang perlu diselesaikan.

Bagi aku kehilangan kerja amat menyakitkan. Manakan tidak, untuk mendapat pekerjaan yang baru bukan satu perkara yang mudah, lebih-lebih lagi di zaman ini. Apa yang pasti bergantung pada rezeki dia yang telah ditentukan. Jika murah rezekinya, insyaallah, segala urusan akan dipermudahkan.

Aku juga pernah lalui perkara ini, semasa aku mengambil keputusan berhenti kerja di sebuah kilang di Muar. Memang berat untuk aku membuat keputusan, telah 4 tahun aku bekerja di kilang tersebut. Mungkin terlalu ikutkan darah muda aku, kerana tidak sabar dengan tindakan aku punya head yang memilih kasih. Politik bila bekerja di kilang itu, perlu pandai ambil hati orang atas baru kedudukan kita baik. memang ramai yang mengakui perkara tersebut.



Kemudian aku berhijrah di Puchong, dan amat menyakitkan kerana mahu mendapatkan kerja sememangnya sukar. Tersenyum seketika semasa menaip post ini, manakan tidak, pelbagai kerja yang aku lakukan untuk menanggung perbelanjaan aku. juruwang di Jusco, supervisor di Reject Shop, dan pekerjaan aku yang terakhir sebelum mendapat kerja tetap ini adalah menjadi juruteknik di sebuah syarikat kecil.

Mungkin aku diuji dengan semua itu oleh Nya supaya aku lebih bersyukur. Dan aku amat bersyukur dengan jawatan yang aku jawat sekarang. Walaupun aku tidak minat untuk duduk di kampung, tetapi kerja aku sekarang ini sememangnya membuatkan masa depan aku lebih kukuh.

Alhamdulillah dengan segala rezeki yang telah diberikan kepada aku. Dan kepada sahabat aku aku doakan agar segala urusan beliau akan dipermudahkan. Aku tahu dia selalu mengikuti perkembangan Blog aku ini, sorry dengan perlawaan tempoh hari kerana aku telah berpunya, dan aku perlu menjaga diri aku kerana dia begitu menjaga dirinya untuk aku.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...