Wednesday, September 28, 2011

Jimat Petrol?

Salam, setiap hari apabila start enjin kereta untuk pergi ke pejabat, mata pasti melihat bayak mana minyak yang ada. Memandangkan kereta sahaja yang aku ada untuk aku bergerak ke mana pun jua destinasi aku, terpaksa lah jua aku mengikat perut aku untuk menyimpan duit untuk perjalanan harian aku sama ada ke tempat kerja atau ke mana sahaja.

Yang pasti apabila tiba di tengah bulan aku telah pun sekat perjalanan aku ke tempat-tempat yang tidak penting, hanya ke tempat kerja sahaja. Aku ada jumpa satu artikal ni, saja nak kongsi bersama:

1-  ISI PETROL PADA WAKTU MALAM.

Sekiranya kita mengisi minyak pada waktu malam atau pada ketika waktu sejuk, mengapa? sekiranya kita mengisi minyak pada ketika waktu siang atau dalam keadaan cuaca sedang panas, keadaan gas adalah tinggi da haba petrol akan bercampur dengan lebihan gas dalam kendungannya.


2-  PENUHKAN TANGKI.

Petrol juga boleh tersejat, sekiranya tangki petrol penuh, ruang untuk petrol menyejat adalah kurang. Tetapi sekiranya terdapat ruang yaang besar, maka perkara yang sebaliknya akan berlaku, dan enjin tidak membakar petrol yang termeruap atau tersejat, dan pembaziran akan berlaku.


3-  KURANGKAN MEMECUT.

Had laju yang telah ditetapkan oleh kerajaan Malaysia ada sebabnya. Yang pastinya aturan itu adalah untuk mengelakkan berlakunya kemalangan jalan raya dan mengelakkan kehilangan nyawa. Ianya juga dapat menjimatkan petrol kita apabila kita membawa kenderaan pada had laju yang ditetapkan dan tidak memecut. Tetapi perlu diingat juga, jika kita membawa kenderaan dalam keadaan yan terlalu perlahan juga akan menyebabkan penggunaan minyak yang berlebihan kerana ia akan memberikan tekanan pada enjin.


4-  SELENGGARA KERETA MENGIKUT JADUAL.

Kereta merupakan jentera yang dicipta untuk bekerja. Oleh sebab itu ia perlu diselenggara mengikut jadual terutama dibahagian enjin.


5-  TEKANAN ANGIN TAYAR.

Keadaan angin tayar juga memberikan kesan, periksa keadaan angin tayar sekrang-kurangnya seminggu sekali, pastikan ia dalam keadaan yang bersesuaian dan sepatutnya, cengkaman tayar lebih kukuh dan ini sekaligus memberikan penjimatan berganda pada penggunaan petrol.


6. KURANGKAN PENGGUNAAN PENHAWA DINGIN.

Gunakan penghawa dingin apabila perlu sahaj contohnya semasa cuaca panas atau pada siang hari sahaja. Pada waktu malam pula buka tingkap sahaja, tetapi jangan terlalu besar ditakuti akan mengancam nyawa.


7-  BEBAN YANG TERLALU BERAT.

Keluarkan barang-barang yang tidak diperlukan, jika keadaan kereta yang mempunyai barang dan berat, ini akan menyebabkan bebanan terlalu berat dan penggunaan kuasa yang lebih, secara tidak langsung akan menyebabkan berlaku pembaziran petrol.


8- ELAK GUNA GEAR RENDAH.

Gunakan apabila perlu,


9-  MATIKAN ENJIN SEMASA MENUNGGU.

10- GUNAKAN UNTUK PERJALAN JAUH SAHAJA.



Jom sama-sama kita cuba amalkan petua-petua di atas.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...