Rabu, 7 Mac 2012

Calon? Dia Kah Orangnye?


Tidak silap aku, aku pernah postkan topik ini pada sebelum ini, mungkin daya ingatan aku telah kurang. Mengapa aku tertarik pada topik ini, kerana, yang pertama, pada post yang lepas aku telah menyatakan bahawa keinginan aku untuk berkahwin. Kedua, Ada seorang budak perempuan ini, sukakan aku, tetapi aku hanya menganggapnya sebagai seorang rakan sahaja. Dan ciri-ciri yang ada pada dia bukanlah ciri-ciri yang aku mahukan untuk menjadi seorang calon isteri bagi aku.

Jika kau terbaca post aku ini, aku minta maaf ya. Sebenarnya ada beberapa perkara pada dia yang membuatkan aku tidak senang, dan aku tidak letakkan dia sebagai seorang yang tersenarai dalam calon-calon aku. Sebagai manusia dan lebih-lebih lagi aku ini seorang lelaki, aku juga mempunyai senarai-senarai yang aku ingin ada pada bakal isteri aku. Seperti yang kita tahu, bukan semua yang ingin kita inginkan itu boleh kita miliki.


Apa yang aku inginkan pada bakal isteri aku? 


1. Cantik.

Lelaki mana yang tidak inginkan bakal isteri dia seorang wanita yang cantik. Rata-rata inginkannya dan ini juga menjadi perkara utama dalam memilih pasangan hidup mereka. Mungkin bagi aku pula, aku memilih cantik kerana sampai tua aku akan memandang pada dia, adalah menjadi perkara utama bagi aku adalah wajah isteri aku itu dapat menyejukkan hati aku dikala aku gelisah atau mengalami tekanan. Tetapi tidaklah aku mengahrap sepenuhnya tentang perkara ini, kerana aku bukanlah manusia sempurna.


2. Bijak.

Bijak atau mempunyai pendidikan, mengapa aku pentingkan perkara ini, kerana bukan tanggungjawab aku seorang yang akan mendidik anak aku kelak, kerana aku perlukan seorang isteri yang dapat membantu aku dalam mendidik anak aku kelak agar menjadi seorang yang berguna, pada aku satu hari nanti. Dan dengan kebijaksanaan yang ada, aku mengharapka agar dia dapat menguruskan rumah tangga dan dapat menangani segala kesulitan kelak.


3. Lemah Lembut/ manja.

Wah, best kalau dapat orang yang macam ini. Bukan lembik yer, yang lembik aku tidak minat. Satu kelemahan aku adalah apabila ada orang yang manja dengan aku, "bestnyer......" aku memang akan cair, tapi bukan "GEDIK" kalau gedik memang makan terajang aku jer, "HAHAHAHAHA........". 



4. Orangnya Tinggi.

Selain mempunyai wajah yang cantik, aku juga menyukai yang tinggi, bukan melepasi aku, Aku tidak pasti mengapa, sememangnya aku tidak minat orang yang terlalu rendah. Mungkin bagi aku ada nilai romantiknya di situ, (lain orang lain ragam) "hahaha......".


5. Berdikari.

Yang ini, memang aku perlukan sangat ada pada bakal isteri aku. Mengapa? Dalam menjalani hari-hari, aku tidak tahu apa yang akan jadi pada aku dan bagaimana perjalanan hidup aku, Aku perlukan dia bijak dalam menguruskan hari-hari beliau jika aku tidak punya kesempatan dan boleh menjalani kehidupan. Bermaksud, tidak mengharapkan aku sepenuhnya, mungkin aku perlu pergi kursus atau sebagainya, boleh pula aku berfikiran demikian, 


6. Pandai Ambil Hati.

Perkara ini labih penting dari segalanya....... bukan pandai merajuk tau..

Ada beberapa perkara lain yang aku inginkan tetapi perkara itu mungkin bagi aku sebagai bonus, contohnya, pandai masak, menjahit atau sebagainya. Dalam zaman ini, perkara itu tidak aku harapkan sangat.

Tetapi untuk pengetahuan semua, mungkin ada yang telah sedia maklum bahawa dalam Islam juga ada panduan dalam memilih calon isteri. klik sini

Telah mencecah 30 tahun aku sekarang ini. terlalu cerewet. hehehehe.... 

"Ya Allah, Kau temukanlah bloger ini dengan calon yang terbaik" 

"Doakan aku yer', 

Terima Kasih.

1 ulasan:

PrinZe FaiRie berkata...

mudah2an..... saye doakan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...