Sunday, May 10, 2015

Belajar Memaafkan.

Assalammulaikum dan salah sejahtera.
Berbulan-bulan lamanya saya tidak membuka blog ini, sehinggakan saya sendiri hampir lupa password untuk log in.

Pelbagai perkara yang aku lalui selama awal tahun ini, kebanyakannya berduka. Sehingga hampir setiap malam aku menangis mengenangkan apa yang telah aku lalui selama hampir sebulan. Sehingga ada seorang sahabat menasihati aku supaya cuba untuk memaafkan. 

Pada mulanya, memang sukar untuk aku lakukan kerana memikirkan sakit yang telah aku terima. Mengingatkan apa yang telah aku lakukan dan berikan. Sebenarnya apabila aku mengingatkan itu semua, maka akan bertambahlah rasa sakit dah tersiksa lah bain dan hati.

Sekarang aku cuba untuk melupakan daripada terus mengingat perkara-perkara yang telah berlalu. Suapay tidak terasa sangat dengan apa yang telah berlaku. Belajar menerima dan redha.

Bila difikirkan semula, hampir aku tergelak. Manakan tidak, tidak pernah aku berduka sedemikian rupa walau apa yang aku tempuh itu lebih menyakitkan dan lebih memilukan. Sekarang aku hanya lakukan dengan mencari kawan-kawan lama semula dan mencari kenalan baru yang boleh dibuat rakan unyuk berbual atau bersenda supaya tidak memikirkan apa yang telah berlaku.

Dan aku juga telah melakukan beberapa aktiviti semasa lapang bagi sibukkan diri aku agar tidak terlalu mengingat. Bila berada di pejabat, memanglah dipenuhi dengan kerja-kerja, tetapi apabila di rumah banyak masa yang aku bazirkan begitu sahaja.

Aktiviti pertama: Aku telah membina sebuah reban ayam, niat dalam hati ingin membela ayam kampung dan ingin aku jual apabila sampai tempoh. Pada awal-awal ini aku sekadar membeli dan membela 10 ekor anak ayam yang aku beli di sebuah kedai yang membekalkannya di Muar. Dalam bulan depan aku merancang ingin membeli lagi 10 ekor. dan begitulah juga pada bulan-bulan yang berikutnya. Harap-harap Tuhan menyebelahi aku dari segi rezeki, Amin.

Aktiviti kedua: Ingin aku menanam cili, tapi ini dalam perancangan kerana keluasan tapak rumah ibu aku tidak seluas mana. sekadar kecil-kecilan. Juga dengan niat sibukkan diri dengan kerja-kerja berfaedah. Memandangkan ingin membeli dan mencari cili kampung agak sukar pada masa ini. Sekadar ingin makan sendiri boleh lah.

Harap-harap apa yang aku lakukan ini tidak "sehangat tahi ayam sahaja" 
hahahahaha.... doa kan aku jadi penternak berjaya yer kawan-kawan.
terima kasih

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...