Tuesday, October 27, 2015

Manusia.



Assalammualaikum, Salam Selasa. post kali ini aku nak ceritakan tentang manusia dan perhubungan. Baru-baru ini, seorang kenalan aku menghubungi aku bercerita dan meminta bantuan dari aku dalam menyelesaikan masalah beliau. Ia berkaitan dengan orang yang rapat dengan aku.

Semasa perbualan tersebut, sahabat aku ini terlepas cakap tentang apa yang orang itu bercerita tentang diri aku. Dalam baik rupa-rupanya mereka memburukan aku dibelakang orang lain. Mereka juga menyebar-nyebarkannya. Walhal bukan jauh mana mereka dengan aku.


Bukan sekadar diri aku sahaja, selama aku mengenali mereka ini, bermacam onar yang telah mereka timbulkan. Ramai juga kenalan aku yang telah menjadi mangsa mulut mereka ini. Untuk menutup dan risau keburukan diri sendiri diketahui umum, mereka menggunakan kelemahan, kesilapan dan keburukan orang lain untuk dijadikan isu hangat supaya yang lain lupa tentang apa yang telah berlaku pada diri mereka.

Bukan aku dan mangsa-mangsa mereka tidak mengetahui apa yang telah terjadi di kalangan mereka. Setiap keburukan mereka telah lama diketahui oleh aku. Hanya aku diamkan diri dan tidak menyebarkan aib mereka kepada orang lain. Boleh sahaja aku post  di facebook/ twiter bermacam lagi laman sosial.

Tapi bagi aku, untuk apa. Apa yang aku dapat dengan menyebarkan aib mereka. Tidak mendatangkan keuntungan pada diri aku mahupun keluarga aku. Sesungguhnya Allah itu ada, mereka tidak sedar bahawa keburukan mereka semakin lama semakin diketahui orang. Bukan dari mulut aku sendiri, tetapi orang lain. Aku mengetahuinya kerana ada orang lain hadir bertanyakan perihal mereka pada aku. Jawapan yang aku beri sekadar "tidak tahu".

Biarlah apa yang mereka ingin lakukan kerana Tuhan itu ada untuk membalasnya. Dan aku ingin menyampaikan ribuan terima kasih di atas information yang diberikan kepada orang sekitar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...