Thursday, August 13, 2009

erMMmm.....




tak tahu apa aku nak letak kat blog aku ni, salam ogos buat semua rakyat malaysia, salam kemerdekaan, tetapi apa erti kemerdekaan pada kita sekarang, benar2 kah kita memahami erti kemerdekaan, mungkin ya, sebab macam kemerdekaan yang boleh kita ertikan, tapi kemerdekaan untuk sesebuah negara?




sebenarnya kita lupa begitu juga dengan aku, kerana tidak pernah melalui zaman kesusahan yang dialami ketika sebelum merdeka, bersusah payah mereka mendapatkan kemerdekaan ini, tetapi apa yang berlaku sekarang,




melayu mudah lupa...... seperti yang tun selalu war2 kan, sebenarnya ya, lihat sahaja sekarang ni, macam2 yang telah kita dengar, mereka lupa, demi kejayaan masing2 sanggup menepikan aspek2 penting dalam negara ini seperti yang telah tercatat dalam perlembagaan,




memang menghairankan, bukan orang lain, tetapi orang melayu sendiri yang ingin memusnahkan org melayu, mereka sedar atau tidak, sebenarnya bukan lah niat aku untuk membarakan api perkauman, malaysia, sebuah negara indah, mempunyai pelbagai kaum, cuaba lihat negara jiran kita yang lain, dapat kah kaum lain menikmati kebebasan yang kita nikmati sekarang, bukan kah adat mereka dihapuskan untuk samarata sahaja, tetapi di malaysia, mereka bebas mengamalkan adat mereka sendiri,






tetapi melayu juga yang membuatkan api perkauman ini membara, huh, tak faham, melayu kutuk melayu sendiri, melayu mempertikaikan hak orang melayu di tanah melayu (malaysia) mengapa tanah melayu di tukar kepada malaysia, cuba fikirkan, mengapa ada melayu-melayu sebegini, oleh kerana keinginan untuk memerintah adakah semua itu perlu di abaikan, di mana letak harga, maruah diri sendiri,




cubalah menjadi rakyat malaysia yang berfikiran matang, bukan hanya menumpukan kejayaan tetapi fikirkan juga akan sensitiviti semua kaum di malaysia, bagi mereka yang sedar mereka melayu, sedar kan diri sendiri, jangan hanya ingin mengenggam kejayaan lupa bangsa sendiri, dan kita hidup dalam negara pelbagai kaum, toleransi harus wujud, bertimbang rasa, dan berperikemanusiaan.......






MELAYU MUDAH LUPA




FIKIR-FIKIR KAN SEBELUM




KITA




MUSNAHKAN NEGARA KITA SENDIRI.




























No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...