Tuesday, September 20, 2011

Sambutan Kemerdekaan Peringkat Daerah Segamat.

Assalammualaikum.

Seperti yang aku khabarkan semalam, aku akan letakkan beberapa keping gambar kenangan aku semasa menyertai perbarisan pada Sambutan Kemerdekaan ke 54 di Dataran Segamat pada 11 September 2011.



Perbarisan tersebut disertai lebih kurang 30 lebih agensi dari agensi keraan juga swasta. Buat pengetahuan semua, ini adalah kali pertama aku menyertai perbarisan diperingkat daerah. Seperti yang diketahui umum, aku bekerja di sektor awan di bawah Kerajaan Negeri Johor, di bawah jabatan Pejabat Tanah Daerah Segamat.


Kontijen kami mempunyai 35 peserta dan dua orang menjadi peserta simpanan. Kami diajar oleh En. M. Sahlan Bin Taip, kerana seperti aku juga telah lama maninggalkan kawad. hanay semasa di waktu persekolahan dulu. Kami diberi masa seminggu sahaja untuk membuat latihan kerana minggu sebelumnya bercuti bagi menyambut perayaan hari raya.



Sambutan berlangsung pada 11 September 2011. Diadakan di Dataran Segamat, bermula jam 830 pagi. Acara diadakan secara sederhana kerana ramai yang tidak mengetahui sambutan kemerdekaan ini diadakan. Mengikut kata-kata penduduk setempat. Walaupun disambut secara sederhana tetapi sambutan boleh dikatakan meriah juga,


Acara dimulakan dengan perarakan kontijen dari padang A (Padang Bola di Batu Hampar), Dan berakhir di Padang B (Dataran Segamat). Seterunya menanti ketibaan para barisan VIP pada hari itu.



Seterunya, setelah ketibaan ahli VIP, acara diteruskan dengan nyanian lagu Bangsa Johor, dan lagu Kebangsaan, Lagu Negaraku. Diikuti dengan bacaan ikrar yang diketuai oleh Pelajar dari Sekolah Tinggi Segamat.


Seterusnya beberapa persembahan dari orang perseorangan dan persembahan kebudayaan, juga dari pasukan polis.







 

 

 




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...