Selasa, 11 Jun 2024

Scamer Oh Scamer

 


Scammer, atau penipu dalam Bahasa Melayu, merupakan individu yang menggunakan strategi penipuan untuk mendapatkan wang atau maklumat peribadi dari mangsanya secara tidak sah. Fenomena ini semakin meningkat dengan pesat dalam era digital ini, di mana teknologi memudahkan akses kepada pelbagai jenis penipuan. Dari e-mel palsu yang meminta maklumat perbankan hingga panggilan telefon yang menggoda, scammer memanfaatkan pelbagai platform untuk menjalankan aktiviti mereka.

Kejadian penipuan ini bukan sahaja memberi kesan kewangan kepada mangsa, malah boleh merosakkan reputasi serta kepercayaan dalam komuniti secara keseluruhan. Dalam masyarakat yang semakin terhubung secara digital, penting untuk meningkatkan kesedaran tentang ancaman scammer serta cara-cara untuk mengenal pasti dan mengelakkan dari menjadi mangsa penipuan ini.

Baharu sebentar tadi, tidah sampai tempoh setengah jam, sekian kalinya aku menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali, "+60163834**", yang menyatakan beliau ini dari DHL cawangan Durian Tunggal, Melaka. Beliau menyatakan aku ada membuat penghantaran bungkusan di cawangan tersebut dan barangan yang ada di dalam bungkusan tersebut merupakan sehelai t-shirt dan terdapat buku cheque dan ada lagi satu item yang aku terlupa apa item yang dinyatakan,

Beliau juga telah menyatakan aku telah melakukan kesalahan yang mana barang-barang tersebut telah menyalahi undang-undang. Walau bagaimana pun, adakah pihak perkhidmatan mempunyai kuasa untuk membuka semua bungkusan-bungkusan yang menggunakan perkhidmatan mereka? bukan itu satu kesalahan? 

Aku terus melayan panggilan tersebut, dan belia menyatakan ada menghantar notis secara sms di nombor telefon aku, dan tarikh-tarikh penghantaran pesanan tersebut tidak pernah aku terima. dan hujungnya beliau menyatakan bahawa aku perlu bercakap dengan pegawai polis yang akan disambungkan oleh beliau kepada aku untuk membuat laporan polis. Sambungan-sambungan talian ini hanya pihak scammer yang akan lebih bijaksana untuk lakukan sedemikian, untuk pengetahuan umum, tidak ada perkhidmatan yang begitu yang dilakukan oleh agensi-agensi. 

 


 

Sebelum ini, aku ada terima panggilan tentang penyalahguna urus niaga import/export, dan penyalahan gunaan lisen perniagaan yang kesemuanya berada sangat jauh dari tempat aku tinggal dan bekerja. dan banyak lagi panggilan tidak masuk akal yang aku terima. 

Mengikut pengalaman aku daripada rakan-rakan aku yang terpedaya dengan pihak scammer ini, sebenarnya tidak perlu dilayan dan perlu berhati-hati dalam menilai dengan setiap tuduhan yang dinyatakan kepada kita.Perlu lebih bijak dalam melayan scammer ini supaya tidak menjadi mangsa. Yang lebih penting tidak perlu menggelabah walaupun pihak scammer ini akan cuma membuat kita gelabah secara menerus dan akhirnya kita terpedaya disebabkan gelabah tidak mampu menangani panggilan tersebut.

Apabila pihak mereka berkata akan menyambungkan ke pihak ketiga dan keempat, iaitu dari agensi ini kepada agensi itu, maka itu ada penipuan, kerana tidak ada perkhidmatan tersebut di Malaysia, yang menyambungkan dari agensi ke agensi.

Juga, jika perlu membuat laporan polis, biasanya pihak scammer ini akan menakutkan kita, bahawa kita perlu membuat laporan polis di balai yang agak jauh dari kita yang sememangnya kita tidak sempat untuk melakukan perkara tersebut. Saya ingin nyatakan bahawa, laporan polis pada masa kini boleh dilakukan di mana-mana bali dan ia adalah secara online dan report tersebut kita boleh nyatakan di mana balai polis tersebut dan balai polis di sana boleh menerima laporan tersebut dari dalam talian.

Dalam perkara ini, kita akan meneroka lebih jauh tentang modus operasi scammer, kesan yang ditimbulkan oleh aktiviti mereka, dan strategi untuk mengurangkan risiko menjadi mangsa penipuan. Dengan meningkatkan kesedaran dan pengetahuan tentang penipuan ini, kita dapat lebih berwaspada dan melindungi diri daripada ancaman yang dihadapi dalam dunia digital masa kini.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...