Rabu, 6 Januari 2010

TaK TaHu


hari ini, aku ada problem dengan satu komputer ni, pagi-pagi lagi dah kena panggil, apa yang terjadi adalah, komputer ini tak mempunyai display termasuk boot, aku try dulu dengan pengetahuan yang aku ada, still same, tak berubah langsung,
then aku try tukar ram dan processor dia dengan komputer aku sendiri, tetapi hampeh, apa yang berlaku adalah sama keadaannya, langsung tak berubah, sebenarnya aku dinasihatkan oleh kawan-kawan technician aku yang lain supaya jangan buat komputer tersebut kerana masih lagi dalam warranty,
macam mana lah aku nak atau tak buat, di nasihatkan supaya tak buat, bila tanya perkara tersebut kepada orang yang sepatutnya, dia suruh aku buat dulu. serba salah aku jadinya.
apa yang telah aku lakukan:
  1. aku telah membersihkan ram,
  2. telah menukar slot ram,
  3. bila tak berubah, aku ambil ram dari komputer aku dan letakkan pada komputer tersebut,
  4. bila tak berubah, aku beralih pula pada processor, orang yang bertanggunggjawab menyuruh aku membuka prosessor dan biarkan tanpa dipasang selama beberapa minit, still same.
  5. tak puas hati dengan keadaan tersebut, aku ambil processor dari komputer aku dan periksa spek dia dan setelah diyakini speknya boleh digunakan pada komputer tersebut aku pun pasang lah, apa yang terjadi adalah, perkara tersebut sama sahaja, tak ada perubahan,
  6. satu jer yang aku tak tukar lagi, mother board, sebab aku tak ada stock untuk itu...hehehe...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...