Isnin, 25 April 2016

Tidak Mengerti.

Dalam aku bersahabat atau berkawan. Tidaklah aku minta yang lebih. Sekadar duduk semeja dan berbual. Tidak pernah pula aku merasa aku ingin melebihi dari perhubungan sebagai seorang kawan.

Pada awal aku bekerja di pejabat ini. Aku mempunyai seorang kawan, sering aku lepak di kantin apabila lunch break tetapi beliau telah ditukarkan ke daerah lain, kerana mngikuti suaminya. Dan kawan aku berbual dan lepak pada waktu itu bertambah dengan beberapa orang.


Perbualan kami sekadar berbual kosong dan aku tidak berminat utnuk bercerita tentang perihal orang lain (mengumpat). Perbualan antara kami juga berkisar tentang masalah-masalah diri masing-masing yang ingin dikongsikan atau ingin meminta pendapat. Selebihnya hanya gurauan yang mahu menghilangkan tekanan semasa bekerja.

Tetapi di dalam setiap perhubungan persahabatan, pasti ada beberapa yang pasti akan menyakiti dan mengecilkan hati orang lain. Aku tidak terlepas dari merasa perasaan seperti itu. Dan jika ingin terus berfikir sedemikian, pasti hubungan persahabatan itu tidak akan kekal.

Sebenarnya, ada seseorang ini yang baru beberapa bulan join group perbualan kami ini. Pada awal dia campur memang tidak ada masalah, tetapi setelah beberapa ketika ia menjadi punca aku telah kurang rasa berminat untuk lepak bersama.


Dia ini seorang wanita dan berkahwin, dan di pejabat ada seorang lelaki ini. Lama kelamaan aku telah mendengar apakah hubungan mereka berdua. Aku sekadar dengar dan tidak ingin mengambil tahu apa-apa, kerana aku bukanlah seorang yang semppurna untuk menjatuhkan hukuman kepada orang lain.

Ada seorang teman aku menyatakan bahawa lelaki itu tidak berkenan jika perempuan itu duduk lepak bersama-sama dengan aku. Bagi aku, siapa yang join siapa. Dan mengapa pula lelaki itu nak cemburu sedang aku dan lelaki itu tahu perempuan ini adalah isteri orang. Dan aku juga tidak berminat untuk menjalinkan hubungan walaupun sebagai seorang scandle.

Aku respect mereka sebagai kawan-kawan aku. Dan tidak akan sesekali aku merosakan hubungan persahabatan itu. Dan aku juga tidak merasa rugi jika perempuan itu tidak mahu berkawan dengan aku. Teman aku ini menyatakan bahawa lelaki itu cemburu dengan aku. Ingin cemburu apa? kelakar sungguh.

Biarlah mereke dengan cara hidup mereka. Tidaklah aku ingin mengambil tahu. Dan apabila sesuatu perkara seperti ini berlaku, pasti aku akan lebih berdiam dan cuba menjauhkan diri. Bukan kerana aku takut, tetapi tidak mahu benda menjadi keruh dan terjadi sesuatu yang diluar jangkaan.

Aku sekadar ikhlas ingin berkawan dan bersahat. Bukan mencari scandle, musuh atau lawan.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...